Tisdag morgon i Hoorn, Holland

Har just klivit upp efter en hel natts sömn ;-). Vi anlände Hoorn, igår eftermiddag efter att ha seglat (mycket motor..) från Jersey, en tripp på ca 420 distansminuter. Vi startade vid 06.00 med att tanka upp båten, 7 kr litern för diesel, inte illa… Det var länge sedan man kunde känna att det var trevligt att betala för soppan. Vi verkar ligga på en förbrukning på just under 1 liter/ distans, om vi kör båda motorerna. Efter påfyllningen så hade vi i alla fall 1,000 liter diesel så vi skulle klara vi oss upp till Göteborg.

Det var väldigt lugnt när vi lämnade Jersey, lite för lugnt på havet, så det fick ännu en gång bli motorgång, nästan så att man börjar fundera på om man verkligen behöver en mast på skutan.

Gastarna sitter och tar igen sig efter en jobbig sightseeing tur Jersey.

Vid 23-tiden började det bli riktigt mörkt, ni vet, som när solen gått ner och stjärnorna fortfarande lyser med sin frånvaro, man ser ingenting. Då plötsligt börjar ena motorn gå dåligt och sluta driva (tur att händiga Jim är med…). Vi upptäcker att vi förmodligen kört över ett nät. Då det fortfarande var kolsvart och hyfsade vågor mitt ute på havet så tog vi ett beslut att inte hoppa i och försöka reda ut vad det nu var som satt under oss. Vi fortsatte med en motor i ca 4-5 knop till morgonen. Vid 07.00 på morgonen, 30 distans söder om Calais stannade vi till och upptäckte att det var ett jättestort nät/ garn som satt mellan styrbords roder och propeller, skitkul… (å 16 grader i vattnet). Efter två timmars skärande och slitande så lyckades vi, otroligt nog, att få loss hela nätet. Tyvärr lyckades vi inte få upp nätet i jollen utan var tvungen att låta det driva vidare, hoppas bara att ingen annan får in det i sin propeller, nätet var för stort och tungt. Vi fick inte ens någon fisk från nätet (var förmodligen ett haj- eller valnät…).

Äntligen nätet borta, nu kunde vi fortsätta. Vi var också inne i starka motströmmar, hade väl drivit ett par distansminuter åt fel håll. Efter ytterligare ett par timmar fick vi, än en gång, besök av den franska tullen. Än en gång villa man försäkra sig om att vi inte stulit båten, inte hade vapen eller narkotika ombord samt att alla papper var ok ombord. En sak är säkert, åker man efter den franska kusten så är det bra att ha mycket officiella papper men många stämplar på. (sen fick jag en tillrättavisning om att det var förbjudet att fotografera dem, så Annica smygfotade…)

Vi rundande Dover/ Calais senare på kvällen för att styra upp mot Amsterdam, man kan gå in via Ilmuiden och gå en kanal in till Amsterdam.

Det är en imponerande syn, att se alla fartyg som går i engelska kanalen, hundratals jättar som lyser upp ett, (egentligen två, ett söderut och ett norrut) stråk mitt ute i havet.

Det som komplicerar navigationen på natten är alla förvirrade fiskare som med sina båtar åker kors och tvärs och har en förbannat massa lampor och landtärnor som blinkar och lyser åt alla håll. De finns inte med i förarbeviskursen.

Kanske svårt att se, men här ligger fartygen på rad för att gå in i Rotterdam.

Rotterdam, eller Europort som de yttersta delarna heter, ska visst vara en av värdens största och mest trafikerade hamnar. Måste erkänna att det var väldigt nervöst när vi skulle korsa leden in till Rotterdam, det var vid 05.00 på morgonen, vi kunde göra ca 10 knop och fartygen, som ligger på ett band efter varandra, och var på väg in till och ut ur Rotterdam åkte i mellan 15 och 20 knop.  Med tanke på deras ”manöverförmåga” så gäller det att inte ”röra till det” för dem allt för mycket. Vi lyckades i alla fall till slut ta oss förbi inseglingsleden till Rotterdam utan att krocka…

Soluppgången, kanske inte så kul att se på en bild med en sol på som kliver upp ur havet, men när man är där så är det imponerande vackert…

Vid 9-tiden kom vi fram till Ilmuiden. Först en slussning, ganska trångt ...

 

Resan in till Amsterdam bjöd på andra vyer än vad jag hade förväntat mig, verkar som Amsterdam har annat att bjuda på än glädjekvarter och röka… Vägen in till Amsterdam var kantad av enormt fula byggnader och industrier…

 

Överallt, på minsta lilla gräsplätt, har man lyckats spika upp en vindsnurra…

 

Vi åkte genom Amsterdam, fick tyvärr inte plats inne i Amsterdam utan blev i en sluss mitt i Amsterdam, att åka till Hoorn, vilket vi kan tacka dem för, Hoorn (döpt efter ”Cap Hoorn” fick vi höra) ligger ett par mil utanför Amsterdam, lite av en idyll, små charmiga hus, restauranger och butiker.

Några av husen i Hoorn…

 

Vi kommer ligga kvar här en dag till, tänkte åka in till Amsterdams, det har kommit min kännedom att gastarna vill göra ett studiebesök på ”red-light district”.

Nu blir det frukost…

//jim

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0